måndag 23 november 2009

AMOR-gruppen

Det är 9 ungdomar som jag har utbildat inom hetersuttryck. Jag har pratat väldigt mycket om mekanismen bakom samt varför hedersvåld/mord förekommer i vissa samhällen. Hedersvåld och kvinnovåld förekommer i ett modernt samhälle som Swerije också,vad är bakomliggande orsaken till detta? Hur kan man dra paraleller mellan en svartsjuke drama och våld i hedernsman.
Jag kom fram till att, man har samma värderingar och normer kring hur en kvinna ska vara och uppträda i det offentliga inom de ovannämda dvs våld mot kvinnor allmänt.Jag har även gått igenom vad genussytemet- könsroller är. Hur ser man på genus bland dagens unga och hur man kan sudda bort rollen som man och kvinna? Varför föds man i olika roller och uppfostras efter kön?

Den 25/11 ska mina ungdomar debattera inför 100-tals politiker,chefer,kvinnojourer, forskare,soc.tjänsten,poliser mm. Jag är väldigt stolt över de alla och jag hoppas att jag har gjort ett bra jobb. Jag kommer naturligtvis att vara med och stötta de.Jag väntar med spänning men samtidigt är jag så trött i själen. Jag hoppas att det vänder snart..

Love