onsdag 18 november 2009

Integration

Vad menas med integration? När är man integrerad? Vem avgör när jag är integrerad?

Ja, mina kära vänner integraton är enligt mig och många andra kloka individer som mig så handlar det om att bli en del av samhället. Visionen med integration borde väl vara att våga se förmågan och värdet i olikheter och dra nytta av och berika samhället. Integration är att ge människor lika möjligheter, rättigheter och skyldigheter. Samt att individer ska bevare sin identitet,kulturella värderingar och normer som inte strider mot de mänskliga rättigheterna.
Etnisk identitet är en viktig del av människans liv eftersom människor har ett behov av att känna och markera tillhörigheten till en större grupp.Att känna tillhörighet i gemenskapen och gruppen är viktig för att man ska kunna trivas och överleva.

Så länge det finns gränser mellan vi och dom kommer man aldrig att integreras i ett samhälle.Tragiskt nog kommer jag aldrig att bli en hel Svensk om det första man lägger märke till hos mig är hudfärgen..