fredag 27 november 2009

Kurban bayrami!

Muslimer i hela världen firar ngt som kallas Kurban bayrami (på turkiska). Man offrar ett djur för någonting men vet inte riktigt för vad.Jag har hört två olika versioner av det. Den ena är att som jag har förståt det så hade profeten Ibrahim svårt och få barn med sin fru Sara, då offrade han sin fru för Gud för att få barn. Det låter skumt , hur tänkte då profeten Ibrahim få barn utan en fru? Den andra versionen är att man offrar ett djur(lamm oftast) för att komma närmare sin Gud.

Jag kommer ihåg när jag var liten hur de skar halsen av stackars lammet :( Jag ville dock inte äta av det. Rättare sagt ingen av syskonen som ville ha köttet men min pappa tvingade oss att äta den ändå. Jag har inte firat det på 20 år kommer aldrig att göra det heller. För mig finns ingen betydelse med att offra ett djur för ngt som inte går att ta på.
Men de som firar får gärna göra det. De gör det för ngt bra syfte antar jag väl.