måndag 29 mars 2010

Kakao plantager


Igår såg jag en dokumentär som handlade om kakaoplantager - chokladfabriker. Jag blev illamående av hur de går tillväga för att tillverka choklad till oss alla chokladälskare.

Mina kära vänner man kidnappar barn och säljer barnen till olika länder där de får jobba helt gratis. Man misshandlar barnen som inte vill ställa upp och jobba. Man fick se hur de här barnen gråter och vill hem till sina föräldrar och det gör fruktansvärt ont att se hur man behandlar barn. Bakom det här står det naturligtvis rika feta gubbar som äger choklad fabriker som Nestlé bland annat. De nekar till att det förekommer människohandel och att på plantagerna finns inga spår av barn. Men dolda kameran visade den bittra verkligheten - att barn misshandlas och används som gratis arbetskraft.

Jag kommer att köpa choklad som endast är rättvisemärkt. Vill verkligen inte stödja barnarbete. Följ mig kära vänner. Det kunde vara ert barn som svingade den där macheten.