söndag 6 december 2009

Burkha

Ja, igår var det en diskussion om hur,när och var man ska använda burkha diskuterades livligt. Många förutom mig tyckte inte att om man jobbar med barn så ska man inte använda burkha för att man inte såg ansiktet på kvinnan och att hon såg ut som ett spöke. Att det finns människor i min närhet som tycker såhär kan jag inte riktigt ta det. Om de hade kommit med en bra argument javisst men den enda anlednngen var att barnen var rädda för hennes klädsel.Barnen är rädda oftast för det mesta men vad gör man då som förälder? Jo, man förklarar och förklarar som man gör med allt annat de är rädda för eller? Det är inte så att barnen får men för resten av sitt liv. För mig handlar allt detta om okunskap och att man själv inte vill respektera olikheter mellan oss människor. Man får säga vad man vill men okunskap föder fördomar. Om inte ens de respekterar och använder som argument med en enkel lösning att barnen är rädda,vi blit upprörda för barnens skull.Väldigt enkelspårigt tycker jag.
Jag kan inte sluta tänka vad är nästa steg då för kvinnor som bär burkha? Med det menar jag vart får de jobba tycker vi? Finns det någon som accepterar kvinnor med burkha eller schal på huvudet? Vad förknippar man det med? Kvinnoförtryck eller är det kanske religionen?

Det som jag regarede mest på var att de flesta som satt där ville inte lämna sina barn till kvinnor med burka. Vi alla var eniga om att barn är rädda för det mesta som de inte är bekanta med eller tycker bara att allt ser helt enkelt hemskt ut ur barnsperspektiv. Jag tycker här att man som förälder och som förebild för sina barn förklara att det finns männiksor med olika färger från gult till svart. Att alla klär sig olika beroende på vart man kommer ifrån. Killen som satt med och diskuterade hade bättre förklaringar och jag förtod vad han menade och jag tror att de andra tyckte som honom men det kom aldrig fram då alla pratade samtidigt.
Det var mycket mer som diskuterades och jag insåg att det finns många männiksor som lever med fördomar och att diskutera kanske kan hjälpa oss alla att förstå varandras olikheter..


LoVE