torsdag 21 januari 2010

Fadime Sahindal

Fadime mördades idag av sin pappa. Hennes pappa siktar sin pistol på henne,tar tag i hennes hår och avlöser två skott,två dödliga skott och hon dör direkt inför sin mamma och systrar. Tänk vilken oförglömlig ögonblick för vittnen. Hur kan man glömma en sådan händelse som kommer att påverka hela deras levda liv. Hur kan man glömma en syster som skjuts av ens egen pappa? Vilken pappa som kan skjuta sitt eget blod och kött? Vad var det som drev honom till det? Varför gå så långt som döda? Hon mördades för kärlekens skull och för ett fritt liv utan påtryckningar från manliga figurer som fanns i hennes liv.

Den anledning som hennes pappa gav var att hon vanhedrade familjen och hela släkten och medgav för median och gjorde känd hur vissa kurdiska kvinnor behandlas av sina män. Mannen har all makt över kvinnan och kvinnans sexualitet. Kvinnan har inget värde och rättigheter. Kvinnor finns för att tillgodose männens behov. Överskrider du de regler och normer som finns uppsatta inom familjen och släkten straffas du genom att misshandlas och uteslutningar förekommer. I vissa fall går det så långt som i Fadimes fall - till döden.

Man dödar för att återställa den förlorade hedern. Det är fruktansvärt att tjejer, kvinnor och en del pojkar offras för något som man kallar för heder. Männen med starkt patriarkala värderingar borde lära sig att hedern inte sitter mellan benen och att kvinnan har rätt till sin sexualitet precis som killen har rätt till sin. Varför är det viktigt att kvinnan ska vara oskuld? För vems nytta? Hur drabbar min okyskhet min manliga släkt? Varför blir jag som kvinna oren och äcklig för att jag väljer att ha sexuellt umgänge med min kille? Borde inte killar också stämplas som äckel och oren? Vad är det som gör att killarna är bättre varelser än kvinnan? När ska man sluta tänka i könstermer? Är det könet som avgör hur jag är som person?

Sluta upp med sådana skitvärderingar. De är inte till nytta för någon. Låt båda könen leva upp till det de själva vill och inte vad andra förväntar sig.
Hedersmord förekommer i alla religioner,samhällen så tro inte att det är specifikt just för kurder, så är det dock inte.
Jag ville med den här texten hedra Fadime idag, då hon skjuts för hon valde att leva med sin pojkvän och rätten till eget liv.