onsdag 20 januari 2010

Mörkt, mörkt

Läste tre olika forskningar kring invandrare och asylsökande,jag kan säga att de senaste forskningarna stödjer mina teorier om hur invandrare diskrimineras, marginaliseras och lämnas helt utanför svenska samhället. Det har sina förklaringar och enligt mig är förklaringar som detta är enkelspårig. Dvs att de nyanlända inte kan språket men språket borde inte vara den största anledningen till diskrimineringen utan introduktionen av nyanlända eller de invandrare som har bott i landet länge inte har introducerats i det svenska samhället snabbt. Det står exempelvis att nyanlända invandrare diskrimineras pga de språkliga brister som leder till att dessa individer står utanför arbetsmarknaden.Sedan att språket är nyckeln till all framgång kan jag hålla med om. Visst ligger det någon relevans i de som står men hur ser det ut för de invandrare som behärskar det svenska språket? Hur förklarar man att vi som kan språket står också utanför både arbets- och bostads marknaden helt,av vilka anledningar? Det hade varit mer intressant att bevisa återigen att diskriminering av minoriteter har alltid funnits och värre blir det.
Jag kan också hålla med om att integrationen borde i samverkan med andra myndigheter är nödvändigt och borde sättas igång snabbt.

Jag skriver diskriminering av invandrare för att jag själv är invandrare och har blivit diskriminerad gång på gång, och för att integrations frågor ligger varmt om hjärtat. Jag blir så besviken och illamående av allt jag läser hur invandrare blir illa behandlad från olika institutioner från sjukvården till domstolsväsendet,diskrimineras pga utseende, upplevs ha ett konstigt namn eller klädsel. När ska människor inse att vi alla är unika men lika ändå. Varför denna gräns? Varför denna rädsla? Varför inte ta vara på det vi kan bidra med?

Jag hoppas på ljusare tider!