måndag 25 januari 2010

Vill,vill jobba

Jag var i Stockholm i helgen med AMOR-gruppen. Syftet med resan var att besöka fryshuset - möjligheternas hus. Vilken gigantisk byggnad med massa olika aktiviteter för alla oavsett ålder,hudfärg mm. Vi skulle även få träffa grundaren till Sharafs hjältar och hjältinnor, Ahre heter den kloka mannen som startade gruppen Sharafshjältar 2003. Sharafs hältar och hjältinnor jobbar mot hedersrelaterad problematik och utbildar ungdomar för självständighet och bli en egen individ utan att styras av kollektivet dvs familj,släkt och klanen. Befria främst kvinnorna under den patriarkala tänkandet och makten över kvinnan som kön. Man lär alla deltagare rätten till eget liv och tänkande och allas lika värde oavsett kön.
Jag brinner verkligen för frågor som heder,integration,mänskliga rättigheter,diskriminering etc. Jag vill så gärna hjälpa till med och utbilda ungdomar inom dessa ämnen men att det ska vara så svårt att hitta ngt jobb inom sådana områden. Jag behöver såklart lite mer kött på benen men hur ska jag få det? Vem kan tänka sig att anställa mig? Vem vet om min existens? Hur ska jag få min röst hörd? Hur ska jag f de rätta kontakterna?

Det är mycket som ska klaffa men min tid är inte ute än och jag hoppas att mitt engagemang leder till ngt så småningom.

Lowe