torsdag 14 januari 2010

Finns Kurder?

Det finns många människor som förnekar att kurder finns. Vilket innebär att jag inte existerar, jag är en stolt kurd med ett ursprung från barbariska Turkiet.Vem tjänar på att jag inte existerar? Jag är en levande bevis på att vi kurder finns och lever sida vid sida med andra människor.Här kommer lite historia om kurder.

Efter första världskriget
Vid krigsslutet (1918)utlovades kurderna ett självständig land av turkarna. Det ottomanska riket styckades i nya stater Turkiet, Irak, Syrien, Jordanien och Libanon av segrarmakterna England, Frankrike och USA. Stormakterna drog gränserna efter egna intressen utan hänsyn till folken i området.De nya gränserna delade kurdiska byar, stammar och släkter. Man hade ju funnit olja. Det skedde en kolonial exploatering av billig arbetskraft och råvaror.

Den 10. Augusti 1920 undertecknades ett fredsfördrag i Sévres i Frankrike. Där erkändes i artiklarna 62, 63 och 64 kurdernas rättigheter till en självständig stat. I Lausannefördraget 1923 efter Turkiets seger över Grekland nämns varken kurdernas rättigheter eller Kurdistan. På grund av Atatürks vägran att godkänna tidigare fredsöverenskommelsen som påtvingats Turkiet hade kurdernas existens än en gång förnekats.
Kort efter Turkiska republikens bildande 29 oktober 1923 förbjöd den nya regeringen det kurdiska språket och all litteratur på kurdiska samt alla kurdiska skolor.
Från 1924 till 1965 var Kurdistan en sk millitär zon förbjuden för utlänningar i syfte att isolera kurderna från omvärden.
Historian om kurder är lång,så ni får nöja er med detta så länge. Ni som nekar att kurder inte existerar borde skämmas. Jag ogillar när människor inte tar fram fakta som finns.Lyssna inte på era föräldrar slaviskt då de lever fortfarande i hat mot visa etniska minoriteter. Jag bildar mina egna uppfattningar inte mina föräldrars,jag har fått den fina grunden från mina föräldrar men fått bestämma själv vad som är sanningen enligt mig och de fakta som finns.
Lär er att vara mindre fördomsfulla!